Kenelle kulttuuri kuuluu?

En ole peitellyt kiinnostustani afrikkalaisiin kulttuureihin ja isoon roolin parisuhteen ja kolmosen myötä on noussut ennen kaikkea mieheni heimokulttuuri, ashantikulttuuri. Koen kuitenkin usein liikkuvani vaikealla rajapinnalla, sillä ajattelen, että etenkin valkoisen miehen siirtomaa- ja orjuutushistorian vuoksi liikutaan alueella, johon minulla ei missään nimessä ole minkäänlaista sananvaltaa. Kenelle kulttuuri kuuluu? Onko se kaikkien yhteistä omaisuutta, tarkoitettu inspiraation ammentamiseen ja elämän rikastuttamiseen ,vai kuuluuko se niille, joiden juuret tuossa kulttuurissa ovat?
Kun ammentaa kulttuurista, johon kokee voimakasta kiinnostusta, mutta joka ei ole imetty äidinmaidosta, on todennäköistä, ettei tunne tuon kulttuurin kaikkia nyansseja. Vaikka tiedän ashantikulttuurista suomalaisittain paljon, tiedän kuitenkin raapaisseeni vain pintaa vähän sieltä sun täältä. Niinpä ollaan herkästi tilanteessa, jossa kulttuurin ammentamiseni näyttää typerältä tai on suorastaan loukkaavaa.

Kuvatulkkaus: edempänä tekstissä kuvattu money flies -kuvioitu kangas


Rakastan esimerkiksi vahakuvioituja (länsi)afrikkalaisia kankaita yli kaiken. Kuviot ja värit ovat huumaavia. Kun mieheni matkasi Ghanaan hautajaisiin ja kysyi, mitä haluaisin tuliaisiksi, vastasin oitis: "Kankaita!" Mieheni heimokulttuurissa on vielä ihan oma, hyvin keskeisessä asemassa oleva kudottu kangas, nimeltään kente. Tuossa kankaassa kaikilla erilaisilla kudotuilla kuvioilla, väreillä ja väriyhdistelmillä on omat merkityksensä. Sama pätee laajemminkin afrikkalaisiin kankaisiin. Yksi lempiprinteistäni on pääskynen ympyrän päällä. Tuon kuvion nimi on "money flies" ja sen viesti on, että raha karkaa helposti kantajansa käsistä. Mielestäni on tärkeää, että pukeutuessani tai muuten käyttäessäni tuota kangasta, tiedän sen merkityksen.

Kuvatulkkaus: kente-kangasta

En koskaan pukeutuisi perinteiseen ashantiheimon kenteasuun, sillä mielestäni vain ashanteilla on oikeus käyttää sitä. Sen sijaan minulla on kente-kankaasta valmistetut shortsit, t-paita sekä mekko. Olen myös tehnyt olohuoneeseen tyynynpäällisen kente-kankaasta. Kun laitoin samaista kangasta pöydälle pöytäliinaksi, mies ei sanonut mitään, mutta siirsi sen aina kunnioittavasti syrjään syödessään. Siitä tiesin ylittäneeni rajan ja menneeni kulttuurisessa ammentamisessa väärälle puolelle.

Kuvatulkkaus: istun kasvot kameraan päin, ylläni klassinen länsi-afrikkalainen dashiki-paita


Itse ajattelen, että kulttuurit ovat kaikkien hyödynnettävissä ja jatkojalostettavissa, kunhan sen tekee alkuperäistä kulttuuria kunnioittaen ja ottaa asioista tarpeeksi selvää.


Kommentit